12 Ocak 2009

Siyaset Meydani ve Michel Friedman.!




Michel Friedman, Hüsnü Mahalli ve Faik Bulut'un oldugu Gazze'deki vahsetin tartisildigi siyaset meydanini izledim..

Izlemez olaydim.

Taraflar vardi. Israil tarafinin da icerisinde bulundugu bir tartisma nerden baksan ilgi cekiciydi aslinda.. Sonucta ben korktum adami orada linc ederler diye, her sey cok baska gelisti. Gerci Friedman'in ünü az cok burada bilinir, kavgaci tutumu ve rakibin sinirlerine oynamasi ile sevilmeyen ve fakat tutulan bir televizyoncu kimligine sahip.. Ödül alir ama en cok da nefret edilen tiploji olarak bilinir.. Dikkatli bir sekilde incelediginiz vakit karsida duran Solcu ve eski Yeni Safak/aksam yazari ve arap olmasindan mütevellit dinci olarak addedecegi iki rakibi vardi.. Hem Sol'a hem de arap dünyasina yüklenerek inatla karsi tarafin sinirlerine, kendisini kaybedecegini düsündügü konularin üzerine yürüdü..

"Arap dünyasi celiskili, araplar bidi bidi bidi"

"dünyada baris daha cok rusya devriminin sona ermesi ile olagelmistir herkesin egitim seviyesi bidi bidi"

Bunlarin konu ile ilgisi olmadigini o da cok iyi biliyor ama karsidaki muhattaplarinin kimligini önceden arastirmis olan Friedman, onlari cileden cikarmak konuyu saptirmak üzere bilincli olarak bu tutumu sergilemistir ve fakat benim dahi beklemedigim kararlilkla olgun tavirlarindan bu iki adam da vazgecmemis, islerin o kadar da kolay olmadigini göstermistir bu sinema cahili adama.. ona birazdan gelecegim..

Medeniyet ile türklerin iliskisinden, tartisma kültüründen filan bahsederler hep.. Alman vatandasi Polanyali yahudi kongresi baskani Michael Friedman'in uslupsuzlugundan saygisizligina kadar olan bu absürd tavri hic kimse beklememistir.. Programin ilk bölümünde delirdim resmen, bir ara kalkip gitmeyi de düsündü.. Kimseyi konusturmayan ve ayni zamanda konusurken de inatla konuyu cok baska yere kaydirmak icin vargücünle calisan, tartisma kültüründen ve etiginden bihaber seklinde cikmis oraya.. Israili savunuyor..

Acikca söylemek gerekirse ben daha cok bizimkilerin biraz da olayin hassasiyetinden de kaynakli ölcüsüz davranabilecegini düsünürken özellikle israil'den öyle veya böyle bes kursun yemis Faik Bulut'un olgun ve bariscil tavrina hayran kaldim.. Bu kürt arastirmaci-gazeteci yazar inanilmaz güzel ve olgun tavri ile cok hos bir ders vermistir aslinda.. Buradaki insanlara ceviri yaparaktan izlettirmeyi düsünüyorum..

Baska acidan adama zaten gicik kapmisim monitörun karsisinda.. her bakimdan sinirlerimi oynatmis gecenin bir vakti bir de üzerine sinema konusundaki densizligi eklenince cileden ciktik..

Friedman, ben diyor, gencligimde okudugum ve hatta daha sonra filmi de cekilmis olan bir kitaptan cok etkilenmistim adi da 7 Samuray.. Yedi farkli insan tarafindan yedi farkli gercegin anlatildigi film diye gidiyor..

Böyle bir film vardir ve sinema tarihinin cok önemli eserlerindendir..Akira Kurosawa'nin 1954 yapimli Shichinin No Samurai (7 Samuray) filmi ile Michel benikalptengötürecek Friedman adli arkadasin bahsettigi icerik birbirleri ile örtüsmez, o daha cok yine Kurosawa'nin bir filmi olan ve ormanda gecen bir olayin dört farkli insan tarafindan inandirici bir sekilde anlatildigi,yine bir hikayeden sinemaya uyarlanan gercegin göreceliligine iliskin diger filmi Rashomon'dan bahsediyor.. 7 Samuray daha basit bir ifade ile Antonio Banderas'in oynadigi 13.savasci ile benzerlik gösterilir.. 7 farkli hikaye filan geyiktir, bir insanoglu da düzeltmedi ya ona yanarim.. Bahsedilen filmler de "film" yani, kilometretaslaridir sinemanin..

Velhasil neresinden tutsaniz elinizde kalacak olan bir adamin her zaman oynadigi oyun tutmamistir.. Ben size sinema konusunda sacmaladigi bölümün linkini vereyim, siz ordan birinci ve ücüncü bölümlere gecebilirsiniz..

http://www.fulldizi.com/?p=11593


*Michel Friedman kokainden sahtekarliga onca davasi bulunan pek de güvenilir olmayan bir adamdir ve Israil konusu icin baska bir konusmaci cok daha hayirli olabilirdi tartismaya.. Kirca'yi kiniyoruz konuk secimi adina..

Hiç yorum yok: