26 Ocak 2011

Nereden Nereye ?



1932 yılında 25 maçta 24 gol atan dönemin alman milli futbolcusu Hoffman elinde "bulgaria" plakası ile farklı bir reklam denemesine girişmiş ve fakat milli takımdan atılmakla sonlanmıştı. Reklam zaten yasak ve o içerik ise iki kere... böyleydi. Başarılı olamasa da sigara markasının yasağı futbol üzerinden ilk delme girişimiydi..

Aslında forma reklamı fikri ilk olarak Bundesligada Wormatia Worms klubünde 1967 yılında dile getirildi. Fikir buraya ait ve fakat hayata geçirilemedi. Bugün bölgesel ligde oynasa da o dönem sürekli en yüksek kategoride oynayan takımdı..

1973'de ilk reklam bu şekilde alındı Almanya'da.. Uzun ama çok uzun tartışmalar sonrası Jägermeister ile anlaştı Eintracht Braunschweig.. Beş yıllığına o dönem 500 bin mark almıştır bu gögüs reklamı sonrası. Hali hazırda Madrid'den Breitner'in gelmesi de bir nevi reklama çok şey bağlamış kulubün politikası olsa gerek... Nerden baksan bir devrimdi.. Arkasından Hamburg "Campari" ile devam etti. Reklamların tarihine baktığınızda bu devrimlerin hemen hepsini sigara ve içki markalarının yapmış olduğunu görüyoruz.



London bir prezervatif markası. Homburg denedi bunu ve 1988'de büyük tartışmalara neden oldu ve hatta Fedarasyon tarafından puanların silinmesi ile tehtit edildi filan.. Sonrasında kabul edildi ama bir yıl boyunca "nasıl olur bu" gibi tartışmalar yaşandı.. Şimdi Hertha Berlin'in Olimpiyat stadının içerisinde bir firma altı haneli rakamı sunup reklam hakkını satın aldı. Kimdir bu ?



Artemis..

Berlin'in dünyaca meşhur genelevi. Aslında tam olarak da değil. Fikir sahibi bir Türk. Haki Şimşek beş milyon avro harcamış buraya. Bir güzellik salonu diyelim. 80 avro verip içerisindeki saunalardan sinemalara kadar pek çok olanağından faydalanabiliyorsunuz.. Alkolsüz içeçekler filan bedavaya ve alkollü içeceklere de sınır getirilmiş filan felan.. Aynı şekilde o günlük 80 avroyu hayat kadınları da veriyor. Müşterileri ve Hayat kadınlarını birleştiren bir kurum aslında. Bu da onları resmi genelevi statüsünden kurtarıyor. İki insan orada tanışıp kiraladıkları odalarda muhabbet ediyorlar diyelim. Gerçekte burasının çalışanı olarak gözüken tek bir hayat kadını yoktur, onlar da burasının bir müşterisidir zira iki farklı müşterisinin kendi arasındaki işinden herhangi bir kesinti de almıyor lakin fiyat düzenlemeleri her şeye rağmen kulube ait.. Daha fazla bilgi almak isteyen şuraya baksın.

Bu reklam anlaşması sorun çıkarmadı. St.Pauli taraftarları kendilerine ait özel bir odada müşterilerine farklı maç seyrettirme adına striptiz yapılması karşısında delirir iken burada maça gelen onlarca on sekiz yaşın altında olan kitleye rağmen bir genelev reklamı yapılabiliyor.

Welt'den "Udo Muras" bu sessizliğin nedenlerine eğildiğinde internetin yeni ortamında çok da sakıncalı bir içerik olarak görmüyorlar gibi bir fikir ortaya attı. Keza çok net hatırlamıyorum ama aynı kurumun bir kaç yıl önce otobüslere reklam verdiğini ve Berlin'in parlementosunda büyük tartışma yarattığın da hatırlıyorum. Bir Türk'ün aklı aslında bildiğin genelevi statü olarak güzellik salonuna çevirmiş.

Bir prezervatif reklamı için bir yıl boyunca tartışma yaşanılan yerden buraya gelindi sonunda... Nerden nereye..

1 yorum:

sedat dedi ki...

misli.com hayırlı olsun abi. İngiltere içinde Noatla anlaşmışlar sanırım, önemli atılımlar yapıyorlar.