14 Nisan 2009

Hillsborough Faciasi.!



Gündeme uygun bir facia.. Yarin 20.yilini dolduruyor.. 15 Nisan 1989'da FA CUP yari final Notthingan Forest ile Liverpool arasinda oynanilan macta yasanmistir.. Ben Derbiyi izler iken kala kaldim, kipirdayamadim yerimden.. O blocklarin cökme ihtimali ve ezilecek insanlari sürekli düsünmekten baska hicbir sey yapmadim.. O 20 saniye futbol seyreder iken yasadigim en korku dolu anlardir.. Lanet ettim ben bu ülkedeki futbol anlayisina.. Bu kadar korkusuz olan baska bir millet yoktur ama illa ki basimiza bir felaket gelmelidir ki akillanacagiz.. Gelmisi var, buyrun buraya ..




Stadin girisinde bekleyen insanlar oyuncularin saha girmesi sonucu cosan taraftarlar, kapiya hucum ederler.. Polis baski karsisinda caresiz kalip bariyerleri bir kac kisi icin kaldirir ve fakat giren insan sayisi oldukca fazladir.. Daha sonraki oynanilan maclarda tellerin kaldirilmasina yol acacak felaket bu sekilde baslamistir ve tellere yapisip ezilen onlarca insan..



Derbinin bir benzeri. Bir cok insan kalabalik karsisinda oturdugu yeri terk etme sevdasi icerisinde olsalar da..


onlarca futbolsever canindan oluyordu.. Kimse olayin farkinda degildi ve mac coktan baslamisti ki 6.dakika da hakem maci durdurmak zorunda kaldi.



Gerek polisin olayi gec farketmesi gerekse de gelen yardim ekibinin telleri kesecek aletlere sahip olmamasi, hulasa yardimin gec gelmesi nedeniyle



96 kisi hayatini kaybediyordu ve yaklasik 730 insan da yaralaniyordu. Hayatini kaybedenler arasinda Liverpool'un kaptani Steven Gerrard'in da kuzeni vardir.



Bu olayin ardindan Ingiltere Federasyonu seyircilerin yerlerini terk etmesine yasak getirmistir. Ülkede bir miktar insanin ölümü mü bazi önlemlerin alinmasi icin hareket ettirici öge olacaktir ? Ülke bana göre her seye ragmen alt tarafi bir futbol macinda onlarca insanin ölümünden sans eseri kurtulmustur ve cok az insanoglu bunun farkindadir gördügüm kadariyla..


Stadin giris cikislari ve pek cok uygulama bu mac sonrasinda hayata gecirilmistir.



Faciadan bes gün sonra Anfield Road cenazelerine cicekler.. Deger miydi ki ?



Ülke, felaket ile terbiye ediliyor.. Önce yasayip akabinde önlemler aliniyor. Bir daha tekrar etmekte fayda var, Pazar günü oynanilan derbide facianin esiginden dönülmüstür. Kimin suclu olup kimin kimi tahrik ettigi beni cok fazla ilgilendirmiyor. Oyuncu bir yerini gösterir, digeri ordan nanik yapar sonuc itibari ile oturdugunuz yerden ana-avrat düz küfür edebiliyor ve karsidaki insan gikini cikaramiyor.. Akabinde deliren oyuncu her an sacmalayabilir bu stadin icerisinde diger insanlari ölüm ile burun buruna getirecek sacmaliklar yapilmasini anlamli kilmiyor, su sucludurdan ziyade ne ile karsi karsiya oldugumuzun anlasilmasi adina. bunlari yaziyoruz. Bugün Volkan gider türk seyircisinin tepkiselligini göremeyen cok baska bir yabanci oyuncu cok baska bir yerini gösterir.. Sahadaki futbolcularin stres altinda yaptiklari seyircilerin bilincinlendirilmesinden daha önde degildir. Galatasaray seyircisi yerinden kipirdadigi anda nasil bir tehlike ile karsi karsiya oldugunun bilincinde olmalidir, örnekleri de yukaridadir..

4 yorum:

Sade dedi ki...

"Ülke, felaket ile terbiye ediliyor..." demişsin ya, Türkiye'de kesinlikle benzer bir felaket olmadan kural uy-gu-la-na-maz...

joeyknish dedi ki...

Zamanında ''Yav adamların tribünlerinde tel yok, şu medeniyete bak'' diye öykünürken tellerin kalkmasına böyle bir trajedinin sebep olduğunu öğrenmek enteresan...
(Yazınızın tetiklediği merakla internetin diğer olanaklarını kullanarak konuyla ilgili daha falza bilgi edinmeye çalışırken dikkatinizden kaçan bir noktaya temas edeyim istedim..Liverpool'un maçtaki rakibi Not.Forest imiş)

Borges dedi ki...

joeyknish, neden öyle yazdim bilmiuyorum simdi farkettim sayenizde ve hemen düzelttim :)

varol döken dedi ki...

kurt, kuzuyu yemek için bahane aramaz, doğasında vardır bu... o yüzden de herkes kurdu kurt diye anar...

ama insanın bahanesi vardır, öldürmek ister ama gereken şartları bulamadığı için vazgeçer... öldürdüğü gün bahanesi vardır...

o adam oraya öldürmek için gidiyor zaten, imkanı olsa galatarasaylılar bütün fenerlileri, fenerliler bütün galatasaraylıları öldürür... katiller deyince övünür de ibneler diyince kudurur...

bahanesi vardır insanın... ikiyüzlü olmak...

o yüzden ben kurdu severim!